فنر

فنر

فنردریک تعریف کلی هر جسمی که دارای خاصیت ارتجاعی یا کشسان باشد فنر نامیده می‌شود. یعنی اگر جسمی چه در فاز جامد یا مایع یا گاز پس از بارگذاری تغییر شکل دهد و پس از برداشتن بار به حالت اولیه بازگردد فنر نام دارد.

انواع فنر بر اساس حالت ماده

1)فنرهای خطی (F=k.x)

2)فنرهای سخت شونده (به انگلیسی:Progressive): فنری که با افزایش نیرو مقدار تغییر شکل آن کاهش می‌یابد.

3)فنرهای نرم شونده (به انگلیسی: Degressive): فنری که با افزایش نیرو مقدار تغییر شکل آن به صورت غیر خطی افزایش می‌یابد.

انواع فنرهای مکانیکی

1)فنرفشاری:

فنرفشاری از یک مارپیچ تشکیل شده است که بین نوارهایش فاصله وجود دارد و هنگام اعمال نیرو به هم نزدیک تر می شوند ، طبق تحقیقات فنر فشاری یکی از پرکاربردترین نوع فنرها است که در اکثر صنایع قابل استفاده می باشد . نشانه ی بارز آن ها این است که این نوع فنرها برای نشان دادن خاصیت اصلی و کاربردی خود ، باید تحت فشار قرار بگیرند.

به این صورت که انرژی مکانیکی را درون خود ذخیره می کنند و سپس به نحو مطلوب آزاد می کنند واز این نظر عملکردشان بر خلاف فنرهای کششی است { به اینصورت که فنرهای کششی از یک مارپیچ تشکیل شده اند و نوارهای مارپیچ نزدیک به هم هستند و در مقابل اعمال نیرو از یکدیگر دور می شوند} . در واقع می توان گفت فنر فشاری هنگام پاسخ به اعمال نیروی خارجی تغییر شکل میدهد .

2)فنرفرمدار

فنرهای فرم دار که نسل جدید فنر صنعتی به شمار می روند که انواع کاسه چراغ و انواع صنایع نساجی و نظامی به کار میروند . که بیشتر خاصیت فنری و نگهدارنده را ایفا میکنند و در انواع فنرهای هالوژن هم به کار میروند . این نوع فنرها که با قالب های دستی و دستگاه های فرمینگ قابلیت تولید را دارند برای قطعه های میلیونی به کار می آید و برای تولید انبوه مناسب هستند .

3)فنرشاخکی

فنرشاخکی یکی از انواع فنرهاست که مصارف زیادی در صنایع مختلف به ویژه صنعت ابزاریراق و قفل سازی و تولید انواع گیره های تزیینی و صنعتی و انواع گل سردارد . اما در خودروسازی و صنایع الکتریکی و نساجی کاربرد به سزایی دارد حتی در طلاسازی هم ردپای مصرف فنرشاخکی به چشم می خورد و از حیث کاربردجزوفنرهای بسیارمفید و پرکاربرد به شمارمی رود. فنرشاخکی، اصولاَ با شاخک ساده و بدون خم مورد استفاده قرارمی گیرد

4)فنرتسمه ای

یک فنر تسمه ای در ساده ترین شکل خود، یک تسمه تخت است از جنس فولاد فنری یا استنلس استیل که به صورت طولی برشخورده و در یک محور پیچیده شده است و در تعریف کلی فنرهای حلزونی از تسمه یا مفتول های نوردی ساخته می شوند و برای ایجاد گشتاور در کاربردهای گوناگون استفاده می شوند. فنرهای اسپیرال {حلزونی} به دو گونه باز یا کیپ تولید می شوند. علیرغم رایج بودن فنرهای مفتولی ، فنرهای حلزونی {تسمه ای} ، فنرهای قوی تری به شمار می روند.

فنرهای تسمه ای ، شکل ظاهریشان بیشتر به فرم حلزون است به همین دلیل اغلب حلزونی نامیده می شوند و از پر کاربردترین فنرها در صنعت می باشند و در سایزهای کوچک و بزرگ تولید می شوند

5)فنرکششی

فنرکششی این نوع فنرها معمولا با تحت کشش قرار گرفتن و کشیده شدن اعمال نیرو میکند. ودارای حرکت رفت و برگشتی است. و از انواع مختلفی از قبیل فنرهای کاسه نمدی- فنر لنت- فنر موتوری- فنر ترامپولین- فنر هالوژن- فنر ماشین آلات صنعتی- فنر قطعات آسانسور- فنر دستگاه دوخت نایلون و….. می باشد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *