ورق فولاد فنر

بررسی ورق فنر و فولاد فنر

ورق فنر از نوعی خاصیت ارتجاعی برخوردار است؛ در واقع ورق‌های فنر پس از سرد شدن در روغن یا آب به حالت اولیه خود برمی‌گردند. همین امر سبب کاربرد و مصرف آن برای تولید هر نوع قطعه فلزی گردیده است. خاصیت ارتجاعی این ورق را می‌توان به تغییر شکل‌پذیری الاستیک نسبت داد که ورق فنری را با وجود تحت فشار قرار گرفتن قادر به برگشت‌پذیری شکل آن می‌کند. البته این فشار باید تا محدوده خاصی باشد که پس از حذف بار تغییر شکل آن به صورت دائمی صورت نگیرد.
خاصیت‌ها و ویژگی‌های ورق فنری متاثر از افزودن عناصر آلیاژی همچون: سیلیکون، منگنز، مولیبدن و وانادیم به مذاب حاوی کربن است. در واقع خاصیت ارتجاعی ورق‌های فنر به دلیل سخت‌شدن ناشی از سرد شدن آن در آب یا روغن در طی عملیات حرارتی است که البته پس از آن به شکل و حالت اولیه خود برمی‌گردد.

 

قیمت ورق‌‌ فولاد فنر

قیمت ورق فولاد فنر بسته به عوامل و فاکتورهای متعددی متفاوت خواهد بود. مشتریانی که قصد خرید ورق فولاد فنر دارند، می‌توانند به شرکت تک فنر مراجعه کرده و جهت اطلاع دقیق از قیمت آن با کارشناسان مربوطه آن در ارتباط باشند.

 

 

ورق فنر

 

ورق فنر خام

ورق فنر خام نوعی آلیاژ است که از میزان بالایی کربن در گریدهای متفاوت برخوردار است. همچنین تولید آن به صورت نورد گرم صورت می‌گیرد. ساخت و عرضه ورق‌های فنر خام در قالب شاخه‌ای (یا طولی) با طول‌های در حدود ۱ تا ۶ متری انجام می‌شود. ورق فنر خام دارای مشخصات خاصی می‌باشد که از میان می‌توان برخورداری از لبه‌های تیز و گرد، استحکام بالا و مقاوم به سایش را ذکر نمود. البته باید خاطر نشان کرد که این ورق فنر به دلیل برخورداری از سختی متوسط بالا و سختکاری خوب در صنایع مختلف و موارد استفاده گوناگونی نظیر: ساخت انواع تیغه های آسیاب، برش و خم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

انواع فولاد‌های فنر

 

فولاد فنر در انواع با تعداد کربن بسیار و اندازه متوسط وجود دارد. البته انواع فولاد فنر را در سه دسته تقسیم‌بندی کرده‌اند. دسته اول، فولاد با میزان کربن بسیار است؛ این نوع فولاد برای استفاده در جاهایی که نیاز کمتری به توانایی تحمل و درجه حرارت بالا دارند، مناسب خواهد بود. البته قیمت این نوع فولاد نسبت به دیگر انواع فولاد فنر ارزان‌تر می‌باشد. دسته دوم، فولاد فنر آلیاژی است؛ این نوع فولاد برای استفاده در موارد نیازمند مقاومت به تنش ها و بارگذاری های زیاد مفید و برای موارد خواهان مقاومت در برابر دماهای بالا نامناسب خواهد بود. دسته سوم را می‌توان فولاد فنر زنگ نزن عنوان کرد؛ این نوع فولاد فنر از مقاومت بالایی در برابر خوردگی و دماهای بالای ۲۸۰ درجه سانتیگراد برخوردار است. البته باید خاطر نشان کرد که فقط فولادهای ۱۸_۸ از دسته سوم انواع فولاد فنر برای استفاده در دماهای زیر صفر درجه مناسب و کاربردی خواهد بود.

 

 

فولاد فنر

 

مشخصات فولاد فنر

فولاد فنر دارای ویژگی‌ها و مشخصات خاصی است که از این موارد می‌توان به بالا بودن استحکام و مقاومت، مقاوم در برابر سایش، حالت ارتجاعی و وجود کربن بسیار در آن اشاره کرد. این ویژگی‌های مذکور فوق در استفاده و کاربرد بسیار فولاد فنر در صنایع کشاورزی و قطعات و ماشین آلات وابسته به آن تاثیر به‌سزایی دارد.

 

ورق ck

 

ورق ck DIN یکی از انواع ورق‌های فنری و آلیاژی آلومینیومی به شمار می‌آید. این ورق در میان دیگر انواع ورق‌های DIN آلمان با نام فولاد استاندارد ۱۲۳۱ آلمان نیز شناخته می‌شود. ورق ck کاربردها و موارد استفاده متعددی دارد. باید افزود که ورق ck در نوارهای فولادی نورد سرد شده به کار می‌رود. همچنین از آن در ساخت فنرهایی با دقت ابعادی بالا و سطوح دارای کیفیت بالا استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که جهت آنیل کاری ورق ck باید ابتدا آن را به مدت ۲ ساعت در دمای ۶۵۰ الی ۶۹۰ درجه سانتیگراد قرار داد و پس از آن، باید عمل سرد شدن آن به صورت آهسته تا دمای ۶۵۰ درجه سانتیگراد صورت گیرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *