انواع فنر خودرو

فنرها در خودرو چه وظیفه ای دارند؟

مقدمه

فنرها و کمک فنرهای به کار رفته در سیستم تعلیق خودرو یکی از قطعات مهم خودرو به شمار می رود. این نوع فنرها قادر هستند وزن اتاق را تحمل کنند. هرچقدر کمک فنرهای خودرو از کیفیت بالایی برخوردار باشند، شدت ضربه های وارد شده به خودرو در هنگام حرکت به مقدار قابل توجهی کاهش می یابد. برای بهبود عملکرد سیستم تعلیق خودرو، فنر در کنار کمک فنر به صورت موازی قرار داده شده اند. شما عزیزان می توانید با مطالعه این مقاله اطلاعات کاملی درباره وظیفه فنر در خودرو و بررسی مشخصات انواع آن ها کسب کنید، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

نحوه عملکرد فنر در خودرو

انواع فنرها در اشکال مختلف نیروهای ایجاد شده توسط شوک های جاده را به جای انتقال به سرنشینان، در خود ذخیره می کنند. سپس این نیروها به تدریج رها شده تا خودرو بتواند حرکت بسیار نرمی داشته باشند. فنرهای لاستیکی نیز می تواند عملکردی مشابهی را انجام دهند، اما آن ها نمی توانند انرژی زیادی را در خود ذخیره کنند، از این جهت از آن ها بیشتر در خودروهای سبک استفاده می کنند.

نحوه عملکرد فنر در خودرو

سیستم تعلیق هیدرولیک فنرهای لاستیکی با سیستم کمک فنر ترکیب می شوند تا چرخ جلو و عقب خودرو را در یک سمت به یکدیگر متصل کند. در صورتی که چرخ های جلو بر روی دست انداز بالا می روند، مقداری از مایع از سیستم تعلیق به واحد چرخ عقب جریان می یابد و آن را بالا می برد، در این صورت خودرو می تواند حرکت بسیار نرمی داشته باشد.

انواع فنر خودرو

از انواع فنر در خودرو برای ثابت کردن حرکات خودرو استفاده می شود. بسته به نحوه طراحی فنرها، آن ها قادر هستند ارتفاع خودرو را در حد تعیین شده، نگه دارند. به طور طبیعی از طیف وسیعی از انواع فنرهای فشاری، فنرهای فولادی و غیر فولادی، فنرهای مارپیچی، فنرهای برگی، فنر پیچشی، فنر کششی در اندازه و شکل های مختلف در خودرو استفاده شده است که هر کدام از آن ها نوع کاربری متفاوتی دارند. در صورتی که فنرهایی که در خودرو استفاده شده اند انعطاف پذیری بالایی نداشته باشند، تغییر طول در آن ها به راحتی صورت نمی گیرد و خودرو نمی تواند بدون لرزش حرکت کند.

فنر در خودرو

کابرد فنر در خودرو

فنرهای فشاری یکی از پرکاربردترین وسایل ذخیره انرژی در برابر نیروهای فشاری اعمال شده به صورت محوری، می باشند. زمانی که وزن اتاق خودرو بر روی فنرهای فشاری اعمال می شود، بار را فشرده کرده و به عقب می راند تا به شکل اولیه خود بازگردند. از انواع فنر فشاری در موارد زیر در خودرو استفاده می کنند:

  • سیستم تعلیق

فنرهای فشاری در سیستم تعلیق خودرو کاربرد بسیار زیادی دارند. با استفاده از این نوع فنر می توان به راحتی در مسیرهای ناهموار، رانندگی کرد.

  • کاهش ارتعاش

در طول فرآیند فشرده سازی فنر، هر سیم پیچ از خود مقاومتی را ارائه می دهند. این امر می تواند به جذب انواع مختلف ارتعاشات و رزونانس ها کمک کند. برای این نوع کاربرد، فنرهای مخروطی پیشنهاد می شوند زیرا دارای سیم پیچ هایی با قطر زیاد هستند. فنرهای فشاری می توانند دامنه های تشدید را کاهش دهند.

انواع فنر خودرو

  • صندلی

برای افزایش راحتی سرنشینان خودرو در زمان رانندگی در جاده های ناهموار، می توان از فنرهای فشاری در صندلی های خودرو استفاده کرد. بسته به نوع طراحی و مدل وسیله نقلیه، نوع فنر فشاری استفاده شده در صندلی نیز متفاوت است.

  • سوپاپ های اگزوز

در صورتی که فنرهای فشاری در خودرو از کار بیفتد، باعث اختلال در عملکرد سوپاپ های اگزوز می شود. این امر می تواند منجر به اتلاف نیرو و احتراق ناقص در موتور خودرو شود. همچنین می تواند باعث خم شدن سوپاپ ها در اثر برخورد با پیستون شود و در نتیجه موتور خودرو آسیب ببیند.

سخن پایانی

همان طور که در این مقاله به آن اشاره کردیم، فنر و کمک های فنر اجزای جداناپذیر و بسیار مهم در سیستم تعلیق خودرو به حساب می آیند. این نوع قطعات با عملکردی که دارند می توانند شدت وارد شدن آسیب به قطعات خودرو در زمان حرکت را کاهش دهند. فنرهای به کار رفته در خودرو به چرخ ها اجازه می دهند تا به سمت بالا حرکت کنند تا ضربه های موجود در جاده را جذب کرده و شدت لرزش ها را کاهش دهد، در حالی که کمک فنرها می توانند از بالا و پایین پریدن خودرو جلوگیری کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *