کاربرد فنر فرم دار

کاربرد فنر فرم دار

مقدمه

در این محتوا سعی بر آن داریم که با کاربرد فنر فرم دار بیشتر آشنا شوید. فنرهای فرم دار یکی از انواع فنرها هستند که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. به دلیل همین استفاده‌ی بالاست که تولیدکننده فنر این نوع فنر را در حجم بالایی تولید می‌کند. در کل فنرها یکی از پرکاربردترین قطعات در صنایع هستند. زیرا همانند پیچ و مهره‌ها در هر قطعه، رد پای فنرها به چشم می‌خورد. به عنوان مثال در اسباب بازی‌ها قطعات، خودرو لوازم، خانگی و هر شی دیگری که شاید از تصور شما خارج باشد، فنری حتی کوچک در آن به کار برده می‌شود. در طول تاریخ بشریت استفاده از فنر به وفور دیده شده است. اما استفاده از نوع فرم دار آن در شرایط و محصولات خاصی به کار برده می‌شود، که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

تعریف فنرم فنردار

همانطور که در بالا توضیح دادیم استفاده از فنرهای فرم دار در صنایع بسیار زیادی مورد استقبال قرار گرفته‌اند. اگر بخواهیم یک تعریف کلی از فنر ارائه دهیم باید بگوییم به هر جسم یا شی که از خاصیت کشسانی یا ارتجاعی برخوردار باشد، فنر می‌گویند. یعنی اگر آن جسم چه در حالت جامد باشد یا گاز،  اما باز هم به شکل و حالت اولیه خود برگردد فنر نام می‌گیرد.

فنرم فنردار

اما فنر فرم دار هم از این قاعده پیروی می‌کند. با این تفاوت که این فنر یک فنر ساده نیست. بلکه فنری است که تولید کنندگان انواع فنر به راحتی می‌توانند آن را به شکل‌های گوناگونی طراحی کنند. به دلیل کاربرد فنر فرم دار ، آن را در شکل های حلزونی، شاخکدار، فنر فشاری و کششی به بازار عرضه کرده‌اند. این فنرها از نظر طول عمر و استقامت بسیار مقاومت بالایی دارند.

موارد استفاده از فنر فرم دار

از فنر فرم دار در ساخت بسیاری از دستگاه‌ها مورد توجه و استفاده قرار می‌گیرند. یکی از این صنایع مورد استفاده، صنعت تولید قسمت‌هایی از وسایل تزیینی است. اصولاً در قطعات تزئینی برای اینکه شکل و فرم آنها حفظ شود، از فنرهایی به شکل‌های متفاوت مورد استفاده قرار می‌دهند. اما دیگر صنایعی که از فنر فرم دار استفاده بی رویه‌ای دارند صنعت خودروسازی است.

این صنعت از فنرهای فرم دار یا ساده برای انواع اتصالات درب و صندلی‌ها استفاده می‌کند. همچنین صنایع نساجی و صنعت نظامی هم دیگر کاربران فنرهای فرم دار می‌باشند. اما از نظر صاحبان تولید فنر، صنایع نظامی بیشتر در راستای تولید انواع اسلحه و تجهیزات نظامی از این فنر استفاده کرده‌اند. البته نباید از به کاربرد فنر فرم دار در تجهیزات پیشرفته پزشکی غافل شد. زیرا بسیاری از تولیدکنندگان دستگاه‌های پزشکی با تعامل و قرارداد بستن با تولیدی‌های فنر توانسته‌اند حجم انبوهی را به تولید برسانند.

موارد استفاده از فنر فرم دار

شیوه‌های آماده سازی فنر فرم دار

همانطور که پیشتر در مورد انواع فنرهای فرم داد توضیح دادیم حال می‌خواهیم بدانیم این فنرها به چه روش و راه‌هایی ساخته و تولید می‌شوند. در تولید این نوع فنرها تولیدکنندگان فنر روش‌های متفاوتی را مدنظر قرار می‌دهند. اما یکی از بهترین و استانداردترین شیوه تولید، همان روش پیچشی و خمشی است. در این روش فنرهای فرم دار به شکل‌های پیچ خورده و قابل خم شدن، طراحی می‌گردند.

فنرهایی که با این روش ساخته می‌شوند، از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند. به همین دلیل در صنایع مختلف از آنها به کار برده می‌شود. جنس فنرهای فرم دار از نوع فولاد کربی یا فولادهای ضد زنگ می‌باشد. شکل این فنرها بسته به خلاقیت تولیدکننده بسیار متفاوت است. مواد اصلی یا قطعات اصلی که در تولید این فنرها به کار برده می‌شود، مفتول یا تسمه می‌باشد. از این مواد اولیه در بخش‌های متعددی از تولید مورد استفاده قرار می‌دهند.

قیمت فنرهای فرم دار

در تولید فنرهای شکل دار عوامل بسیار زیادی دخیل هستند. با توجه به روشی که در ساخت فنر به کار برده می‌شود، قطعا در بهای تمام شده آن تاثیر خواهد گذاشت. هزینه‌ای که در تولید فنر فرم دار صرف می‌شود، در کیفیت آن تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. پس اگر تولیدکننده‌ی فنر فرم داری محصولی با قیمت پایین به شما پیشنهاد داد، حتما نسبت به کیفیت آن حساس باشید. زیرا هیچ محصول با کیفیتی را زیر قیمت به فروش نمی‌رسانند.

نکات مورد اهمیت در روند تولید فنر فرم دار

در تولید فنرهای فرم دار باید به موارد و جزئیات بسیار زیادی دقت کرد. در ادامه به چند مورد به طور مختصر اشاره می‌کنیم. یکی از مهمترین مواردی که در تولید فنرها باید مورد توجه قرار گیرد، سرعت فرمدهی بالاست. کارخانه‌های تولید فنر باید از دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته‌ای استفاده کنند، تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، محکم‌ترین فنر فرم دار را به تولید برسانند.

بهتر است به جای استفاده از نیروی انسانی از دستگاه‌هایی که درصد خطای پایین‌تری دارند مورد استفاده قرار دهند، تا بتوانند با تولید انبوهی از فنرهای با کیفیت، فروش خود را بالا ببرند. از دیگر نکات مهم، استفاده از متریال‌های مرغوب می‌باشد. زیرا در صورت استفاده از مواد یا متریال نامرغوب علاوه بر از دست دادن حالت کشسانی فنر، شکل ظاهری آن هم از بین خواهد رفت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *